Samhandelsbetingelser – Puma Solutions ApS
1. Anvendelsesområde
Disse salgs- og leveringsbetingelser ("Betingelserne") gælder for alle tilbud, ordrer, leverancer og ydelser mellem Puma Solutions ApS ("Puma Solutions") og Køber, medmindre andet er aftalt skriftligt. Betingelserne supplerer information på pumait.dk, herunder øvrige priser og gebyrer.
2. Aftalegrundlag og prioritet
Aftalegrundlaget består i prioriteret rækkefølge af: (i) en underskrevet hovedaftale/ordrebekræftelse inkl. bilag (fx SLA, DPA, SOW), (ii) disse Betingelser, (iii) eventuelle tilbud/referater, (iv) Puma Solutions’ websiteoplysninger. Købers indkøbsbetingelser gælder kun, hvis de udtrykkeligt er accepteret skriftligt af Puma Solutions.
3. Definitioner (uddrag)
Vare: Fysisk udstyr/komponenter. Ydelser: Konsulentbistand, implementering, konfiguration, drift m.v. Software: Licenser og/eller adgang til tredjepartstjenester.
4. Priser og tilbud
Alle priser er i DKK ekskl. moms, afgifter, told, miljøbidrag og fragt. Tilbud er gyldige i 7 kalenderdage, medmindre andet fremgår. Prisregulering kan ske ved dokumenterede ændringer i valutakurser, afgifter, leverandørpriser og fragt.
5. Betaling og kredit
5.1 Betalingsbetingelser er netto 14 dage fra fakturadato for godkendte kunder efter kreditvurdering.
5.2 Puma Solutions kan kræve forudbetaling eller bankgaranti for special‑/skaffevarer, softwarelicenser og projekter med væsentlige tredjepartsomkostninger, samt hvis kreditmaksimum overskrides eller ved væsentlig betalingsrisiko.
5.3 Ved forsinket betaling pålægges morarente i henhold til gældende lov, samt rykker- og inkassoomkostninger efter gældende takster.
5.4 Køber kan ikke modregne eller tilbageholde betaling for krav, der ikke er skriftligt anerkendt af Puma Solutions.
6. Ejendomsforbehold
Ejendomsretten til leverede Varer forbliver hos Puma Solutions, indtil fuld betaling inkl. omkostninger er modtaget. Risikoen overgår ved levering, jf. pkt. 7.
7. Levering, risiko og forsinkelse
7.1 Levering sker ab lager (EXW) eller som angivet i ordrebekræftelsen. Risikoen overgår til Køber ved udlevering til første fragtfører eller ved afhentning.
7.2 Angivne leveringstider er vejledende. Forsinkelse berettiger ikke til erstatning, men Puma Solutions meddeler forventet ny leveringstid og søger at begrænse gener.
8. Forebyggelse af fejl og reklamationer (kvalitetssikring)
For at begrænse reklamationer forpligter parterne sig til følgende:
8.1 Specifikation og forventningsafstemning
• Køber leverer fyldestgørende kravspecifikation, miljøforudsætninger (netværk, strøm, rack, sikkerhed), kontaktpersoner og tidsplan.
• Puma Solutions kvalificerer løsningen og gør udtrykkeligt opmærksom på forudsætninger, begrænsninger og afhængigheder til tredjepartssoftware/tjenester.
8.2 Test og accept
• Ved projekter etableres acceptkriterier og en accepttest (FAT/SAT eller funktionstest) inden idriftsættelse.
• Når løsningen opfylder acceptkriterierne, eller tages i produktion uden væsentlige indsigelser, anses den for accepteret.
• Mangler klassificeres (kritisk, væsentlig, mindre) med tilhørende afhjælpningstider jf. eventuel SLA.
8.3 Kundens medvirken
• Køber stiller nødvendig adgang, testdata og relevante beslutningstagere til rådighed og udfører egen modtagetest og driftstest. Manglende medvirken kan medføre forskydning i tid/budget.
8.4 Dokumentation og overdragelse
• Ved levering udarbejdes drifts- og konfigurationsdokumentation i aftalt omfang. Driftsoverdragelse og evt. træning gennemføres efter aftale.
9. Undersøgelsespligt, modtagelseskontrol og reklamation
9.1 Modtagelseskontrol (Varer)
Køber skal straks ved modtagelse kontrollere Varer for transportskader, kvantumsafvigelser og synlige fejl. Sådanne forhold skal meddeles uden ugrundet ophold og senest 5 arbejdsdage efter levering, ellers anses leverancen som accepteret på disse punkter.
9.2 Øvrige mangler (Varer/Ydelser/Software)
Mangler, der først viser sig senere, skal reklameres skriftligt uden ugrundet ophold efter, at de er eller burde være opdaget, med fyldestgørende fejlbeskrivelse, logfiler, fotos m.v.
9.3 Undtagelser
Reklamationsretten omfatter ikke fejl forårsaget af: forkert brug, uautoriserede ændringer, manglende vedligehold, ydre påvirkninger (fx strøm/netværk), anvendelse i strid med producentens anvisninger, eller forhold uden for Puma Solutions’ kontrol.
10. Returnering og RMA
Returnering kan kun ske efter forudgående RMA‑nummer. Varer skal være ubrugte, i original og ubeskadiget emballage og returneres franko og forsikret til angivet adresse.
• Standardvarer: Krediteres med fradrag af 15% restocking‑gebyr (min. 250 DKK).
• Skaffevarer, specialkonfigurationer, software- og licensnøgler, åbnede forbrugsvarer/kabler: Ikke‑retur.
• Fejlleverancer fra Puma Solutions krediteres fuldt ud, når RMA‑processen er fulgt.
11. Garanti og tredjepartsprodukter
Varer leveres med den producentgaranti, der til enhver tid gælder. Puma Solutions yder ingen yderligere garanti, medmindre dette fremgår udtrykkeligt. For tredjeparts software/licenser gælder producentens licensvilkår og servicevilkår.
12. Service, support og SLA (hvis aftalt)
Reaktionstider, tilgængelighed, vedligeholdelsesvinduer og evt. bod er kun gældende, hvis en SLA er aftalt skriftligt. Manglende overholdelse af SLA afhjælpes gennem de i SLA’en beskrevne midler og udgør Købers eneste misligholdelsesbeføjelse herfor.
13. Databeskyttelse (DPA)
Hvis Puma Solutions behandler personoplysninger på vegne af Køber, indgås særskilt databehandleraftale (DPA). Uden DPA leveres ydelserne under forudsætning af, at Puma Solutions ikke er databehandler.
14. Immaterielle rettigheder
Alle IPR til Puma Solutions’ standardmateriale, værktøjer, scripts og metodeapparat forbliver hos Puma Solutions. Køber opnår brugsret til leverede konfigurationer/dokumenter for eget interne brug. Tredjeparts‑IPR følger de respektive licensvilkår.
15. Ansvarsbegrænsning
15.1 Puma Solutions’ samlede ansvar pr. kalenderår er begrænset til det laveste af (a) det faktisk betalte vederlag for den relevante leverance de seneste 12 måneder og (b) DKK 500.000.
15.2 Puma Solutions er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt avance, tab af data, tab af goodwill eller andre følgeskader.
15.3 Produktansvar følger udtrykkeligt ufravigelig dansk ret. Personskade og grov uagtsomhed / forsæt er ikke omfattet af ovenstående begrænsninger i det omfang, loven foreskriver.
16. Force majeure
Ingen part er ansvarlig for forhold uden for rimelig kontrol, herunder force majeure, strejke/lockout, krig/terror, myndighedspåbud, leverandørsvigt, epidemier, naturkatastrofer, udfald hos hosting/cloud‑leverandører m.v. Leveringsfrister udskydes svarende hertil.
17. Overdragelse
Puma Solutions kan overdrage rettigheder og forpligtelser til koncernforbundne selskaber og i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. Køber kan ikke overdrage sine rettigheder/forpligtelser uden forudgående skriftligt samtykke.
18. Ændringer af Betingelserne
Puma Solutions kan ændre Betingelserne med 30 dages varsel. Seneste version findes på pumasolutions.dk og gælder for nye ordrer samt løbende ydelser efter varslingsperioden.
19. Lovvalg og værneting
Betingelserne er undergivet dansk ret. Tvister afgøres ved Københavns Byret som første instans.
Version: 2.0 2025-09-01
Historisk version: 1.0 2024-07-31